Friday, July 9, 2010

The Chronicle of my Toyota Ae70 Levin

"The Chronicle of my Toyota Ae70 Levin" ialah satu kisah benar sejarah pengembaraan saya sewaktu bujang untuk mengejar impian memiliki sebuah kereta Drift.. Seawal tahun 1995 saya mula meminati sukan drifting atau lebih dikenali permotoran drift dan setiap kereta drift yang saya terlihat pasti akan membuatkan saya teruja dan ingin memiliki sendiri jentera hebat ini..Maksud sebenar Drifting ini lebih jelas kalau anda menggambarkan situasi ini "Kalau kamu hilang kawalan bermakna kamu dalam kawalan Drift" memang susah nak digambarkan tetapi Drift lebih sinonim dengan ayat Pemanduan secara Melintang..berbalik kepada cerita pembikinan kereta Ae70 Levin saya ini bermula dengan usaha untuk mencari sebuah kereta drift yang boleh saya beli dengan duit kudrat saya sendiri..1sen pun tak pernah minta Mak Abah untuk projek car ini..tapi apa yang lebih menarik tentang kereta Levin ini ialah saya telah membuatnya berasal daripada Bangkai.."BANGKAI" ya..bila saya sebut bangkai bermaksud kereta ini berasal daripada kereta buruk yang tiada engine,kerus,roadtax,insurance,rim,suspention dan Totally Bangkai haha.."macam ada brani buat kereta macam saya?..hehe" kereta ini saya beli dalam keadaan Bangkai daripada kawan baik saya iaitu saudara Afiq di Pulau Labuan dengan harga 1 ribu..pertama kali saya melihat kereta ini saya pasti ramai yang kata saya Gila kerana membeli kereta seburuk ini..tetapi istilah Cinta pandang Pertama la yang membuat saya yakin dan kuat semangat untuk mahu menjadikan kereta buruk ini menjadi kereta drift suatu hari nanti..

setelah selesai proses pembelian kereta ini dibuat saya terus membawa Levin ini ke Kota Kinabalu dengan menaiki trailer daripada Labuan ke KK dengan kos 400 ringgit..dan setibanya kereta ini di kk saya telah melantik Bengkel Can Mesra Sdn.Bhd iaitu bengkel kawan saya untuk kerja-kerja pembikinan semula levin ini..Setelah itu proses seterusnya ialah mencari nadi jantung untuk levin ini iaitu engine 4AGE 16v yang saya beli daripada kawan saya itu sudara Adek dengan harga RM2400 sahaja kemuadian membeli Rim Black Racing 15inch daripada seorang kawan di daerah Sipitang dengan kos Rm1500 tidak termasuk tayar..setelah kerja pembikinan semla kerangka kereta ini saya telah membeli set warna Pewter Ferrari untuk kereta saya ini dengan kos rm800 tidak termasuk upah membaiki kereta lagi..proses seterusnya ialah mencari beberapa racingpart seperti HKS Cam yang saya tempah Direct dari negara jepun dengan harga Rm2200 sebab cam HKS untuk engine 4Age 16v ini sangat susah mau cari dimalaysia..seterus nya Racing Clutch 3 & Flywheel daripada jenama TODA dibeli di Kuching Sarawak dengan harga rm2000..dan hampir semua part lama diganti baru seperti lampu depan,blakang,signal,cermin,getah cermin,overhaul engine,kit accessories dan bush bush excel dan lowerarm..semua diganti dengan kos Rm3000. setelah semuanya sudah terbeli akhirnya proses pemasangan bermula..

sewaktu saya bersama mekanik membuat kereta ini kami tidak kelangkabut atau membuat kerja cincai..hampir semua aspek diteliti dengan baik agar kereta ini selamat digunakan dijalanraya kelak..dan masa habis digunakan untuk menyiapkan kereta ini hampir 1 tahun setengah..dan selepas itu tidak terduga saya telah bertunang dengan isteri kesayangan saya waktu itu dan dia telah menghadiahkan saya sepasang Bucket seat Bride yang dibeli dengan harga Rm1000 ringgit untuk memberi sokongan terhadap projek kereta saya ini...dan setelah siap kereta ini bina akhirnya saya telah menggantikan suspensi kereta saya ini dengan Adjustable Suspention jenama Tein Original Toyota Trueno Ae86 kos Rm2000. dan hampir semua kaki lower arm depan dan belakang kereta ini telah ditukar dengan model Trueno Ae86 dengan kos Rm1800. seterusnya proses membeli Rim 13inci yang sesuai untuk Drift dengan Harga RM1600 termasuk tayar..kos seterusnya melibatkan Wirering semula,pipeping exzos,extractor 4-1 racing baru,welding excel dan custom ducktai spoiler yang dibuat sendiri dengan kos keseluruhan rm1200...

Dan akhir sekali kos pendaftaran semuala untuk road tax dan insurance kereta memakan kos sebanyak rm1000 ringgit. setelah berpuas hati dengan keadaan levin ini saya telah memulakan latihan Drifting saya secara solo dengan kereta levin ini dan ternyata agak susah hendak mempelajari teknik Drift ini pada awalnya..namun atas usaha da semangat yang tinggi saya dalam mengejar cita-cita hendak menjadi seorang pemandu professional dala sukan Drift ini saya telah Menjadi Ahli D1 Club KK Sabah yang mempunyai ahli Drifter seramai 40 orang dan telah menyertai beberapa Event Drifting disabah seperti D1KK,Burnout 360,dan yang terbaru FXopen dan untuk makluman FXopen adalah penganjur terbesar sukan Drifting dimalaysia dan syukur saya kini telah menjadi ahli Fxopen melalui saudara Ezzat pengurus Fxopen Malaysia. dan setelah hampir 3 tahun bersama Levin ini saya akhirnya Telah berkahwin dengan Isteri tersayang pada 31 Julai 2009 dan kini mempunyai seorang Putera yang baru lahir pada 11Jun 2010 yang bernama Datu Nazrin Arif..dan setelah kereta ini siap terbina dengan hampir kos menceceh RM30k akhirnya saya berpuas hati dengan prestasi kereta saya ini dan kini bercadang untuk membeli sebuah lagi kereta berkonsepkan kereta Drift iaitu Nissan Cefiro RB20Det yang bakal dibeli dalam masa terdekat..tetapi kereta cefiro ini bukan untuk main drift cuma untuk Stylo Ride sahaja..juga sesuai untuk famili car..dan bercadang untuk mengekalkan kereta levin ini untuk kegunaan Sukan Drift sahaja..memandangkan saya mempunyai banyak kereta persendirian seperti Mercedes w202,Wira Convert Evo,Toyota Levin,Nissan Cefiro (akan datang) dan sebijik Scooter Vs150 maka saya berhasrat ingin mengurangkan Aset saya sebab dah malas nak jaga banyak kereta..so maybe kereta levin dan wira akan saya letgo dalam masa terdekat ini..walaupun saya telah berhabis puluhan ribuan ringgit untuk kereta kesayangan saya ini..namun saya rasa sudah tiba masanya saya menggunakan Nissan Cefiro sebagai kereta Drift menggantikan Toyota Levin saya yang cuma 2 Pintu itu..

Berikut beberapa Gambar dan aksi Drifting yang saya lakukan..

Bersama En.Ezzat Pengurus FXopen Malaysia









En.Ezzat bersama Tengku Djan Drifter Malaysia diperingkat Internasional
ditemuramah oleh Elly Iskandar di Sri Pentas TV3 untuk program FXopen
baru-baru ini.






berikut ada video persembahan drift saya semasa hari belia negara 7-8 ogos 2010 di stadium likas

1 comment: